ارزیابی رابطه شرایط فیزیکی محیط کار و روحیه کارکنان

۱۳۹۶/۰۱/۳۰
نويسنده:

ارزیابی رابطه شرایط فیزیکی محیط کار و روحیه کارکنان

فرمت فایل doc
حجم فایل ۳۶۷۲ کیلو بایت
تعداد صفحات فایل ۱۰۵

دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت

ارزیابی رابطه بین شرایط فیزیکی محیط کار و روحیه کارکنان در طراحی فضاهای اداری

 دانلود ارزیابی رابطه بین شرایط فیزیکی محیط کار و روحیه کارکنان در طراحی فضاهای اداری

چکیده:

محیطهای اداری مکان زندگی افراد کارمند در نیمی از ساعات روز است . جایی که فرد پر انرژی ترین اوقات بیداری خود را در آن می گذراند . لذا کیفیت فضای اداری در بلند مدت ،تاثیری بیش از آنچه در نگاه اول به ذهن متبادر می شود بر زندگی کارمندان دارد . پژوهش حاضر در صدد است تارضایت مندی کارمندان در فضای اداری با پلان آزاد را بررسی کند . درواقع هدف تعیین ارتباط بین عملکرد کارکنان و محیط فیزیکی کارشان است. حاصل مطالعات انجام شده رسیدن به الگویی بود که ۵ فاکتور تاثیر گذار در جلب رضایت کارکنان در محیط کار را شامل می شد .این فاکتورها عبارتند از : تهویه ، نور، ارتباطات ، حریم خصوصی وعملکرد . که چهار فاکتور اولیه بر عملکرد تاثیرگذاشته و عملکرد نیز رضایت از محیط را تحت تاثیر قرار می دهد.  روش تحقیق در این پژوهش، کمی و رویه عملی آن استفاده از پرسشنامه و تحلیل آماری است .

 داده ها با استفاده از نرم افزار Spss و روش Amos تحلیل گردید. تحلیل آماری داده ها وجود ارتباط بین فاکتورهای تشکیل دهنده الگوی رضایت شغلی بر اساس رضایت از محیط را مورد تایید قرار می دهد . به بیان دیگر، نتایج حاصل از پیمایش ،بیانگر آن است که طراحی محیط اداری تأثیر قابل توجهی بر عملکرد کارکنان دارد و استفاده از پلان آزاد،  در صورتی که نیازمندیهای کارکنان و اصول فنی ساخت رعایت گردد ، می تواند ایده مناسبی برای ساخت فضاهای اداری باشد . بطور کلی بررسی فاکتورهای مختلف نشان می‌دهد که نورپردازی مناسب ،تهویه مناسب ،سهولت ارتباط کارکنان با یکدیگر و ارباب رجوع و رعایت حریم خصوصی (بویژه در مورد زنان) ،می تواند در عملکرد اغلب کارکنان و بهره وری شغلی آنان،  نقش کلیدی بازی کند . با توجه به بررسی های نظری و نتایج به دست آمده از تجزیه و تحلیل داده ها پیشنهاد می گردد ،در ساختمانهای اداری برای افزایش ارتباط بین کارمندان و ارباب رجوع ، دسترسی بهتر کارمندان به فایلها و وسایل مورد نیاز و نیز بهره گیری بهتر از نور و تهویه در فضاهای داخلی ، مناسب تر است که از فضاهای با پلان آزاد استفاده کرد .

همچنین از آنجا که حفظ حریم خصوصی برای کارمندان یک اداره مهم است ، بهتر است در ادارات با پلان باز هر جا که ارتباط کارمندان با ارباب رجوع از اهمیت کمتری برخوردار است ، از پارتیشن های با ارتفاع کوتاه مخصوصا برای فضاهای متعلق به زنان استفاده گردد. این بدان دلیل است که داشتن حریم برای زنان بیش از مردان اهمیت دارد .در فضاهای اداری با پلان باز از آنجا که هیچ حائلی برای جلوگیری از پخش صداهای درون فضا وجود ندارد ، بهتر است برای افزایش تمرکز کارکنان حتی المقدور از بوجود آمدن صداهای مزاحم ممانعت کرد . به عنوان مثال می توان دستگاههایی که ایجاد صدا می کنند مانند دستگاههای فتوکپی یا مانند آنرا در فضای بسته قرار داد. یا صدای زنگ تلفنهای موجود در فضا را با چراغهای چشمک زن جایگزین کرد .همچنین می توان از نصب پره های جاذب صدا بر روی دستگاههای تایپ و ماشینهای تولید کننده صدا بهره گرفت .

واژه های کلیدی:

رضایت شغلی

فضاهای اداری

پلان آزاد

مقدمه

ساختمان‌های اداری بایستی دارای انعطاف پذیری، راحتی نگهداری، دسترسی مناسب ویک موقعیت اکولوژیکی)اقلیمی( مناسب باشند و از طرف دیگر یک محیط آرام، لذتبخش ومفید را برای استفاده کنندگان فراهم سازند. با توجه به طراحی و ساخت سازمان ها و مجتمع‌های اداری توسط معماران , ضرورت آشنایی این افراد با مسائل روانی کارکنان و کارمندان پر رنگ تر می‌شود , زیرا فضای خلق شده توسط معماران بایستی مورد استفاده کارمندان یک سازمان قرارگرفته و ماهیت فضا اثرات روانی خاصی را بر آنها ایجاد کند. در صورتی که یک فضا از لحاظ اصول معماری، هنری و روانشناسی به صورت منطقی و درست طراحی شود، علاوه بر ایجاد نشاط، شادابی و انگیزه ی کافی در کارکنان می‌تواند با رعایت نکات خاص و ساده ای در چیدمان فضاها و مبلمان داخلی , استرس‌های ناشی از محیط کاری را به حداقل برساند.

با نگاهی به زندگی کارمندان در خواهیم یافت که شرایط محیط کار دقیقا بر رفتار ، شخصیت و زندگی افراد اثر گذاشته و تمام ابعاد زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. قطعا کار کردن در فضای مطلوب در کنار فضای سبز و منظره‌های دلچسب در شرایط مساعد تهویه ، نور و آکوستیک ، بر روی مبلمانهایی که قاعده‌های آرگونومی آن به تناسب انسان باشد، می‌تواند سلامت جسم و روان افراد شاغل را حتی بعد از بازنشستگی تضمین  نماید. همچنین فضاهایی با مقیاس مناسب و داشتن محیط‌های اجتماعی مطلوب روحیه خلاقیت کارمند و انگیزه او را برای حضور به موقع بر سر کار خود برمی انگیزد. فضای مناسب کاری  در بوجود آمدن حس رضایت از فضا در کارمندان هنگام انجام امور محوله نقش مهمی ایفا کرده حس تعلق فرد را افزایش می‌دهد در نتیجه راندمان کاری و تمرکز و به تبع آن سرعت انجام امور سازمانی و اداری که باعث افزایش سوددهی سازمان مربوطه است افزایش می‌یابد.

فهرست مطالب

فصل اول: مقدمه و کلیات

۱-۱ مقدمه ۳

۱-۲ بیان مساله ۴

۱-۳ ضرورت انجام تحقیق ۷

۱-۴ فرضیه‌های پژوهش ۷

۱-۵ اهداف پژوهش ۸

۱-۶ روش انجام تحقیق ۸

۱-۷ تعریف اصطلاحات و واژه ها ۸

فصل دوم: ادبیات تحقیق

۲-۱ مقدمه: ۱۳

۲-۲ تاثیر طراحی محیط فیزیکی فضای کار ۱۵

۲-۳ حریم خصوص ۱۶

۲-۳-۱ سر و صدا بعنوان استرس فیزیولوژیک ۲۱

۲-۳-۲ ابعاد و اندازه در ایستگا ههای کار و دفاتر ۲۴

۲-۴ ارتباطات ۲۵

۲-۵  تهویه ۲۶

۲-۵-۱ مکانیسم تهویه طبیعی (با استفاده از بازشوها) ۲۷

۲-۵-۲ تاثیر اندازه پنجره ۲۸

۲-۶ نور ۳۰

۲-۶-۱ استفاده از نور طبیعی روزانه ۳۰

۲-۶-۲ اثر رنگ بر محیط کار ۳۴

۲-۷ عملکرد ۳۵

۲-۸ الگوی ساختاری ارتباط فاکتورهای تاثیرگذار در رضایت شغلی ۳۵

فصل سوم: مواد و روش ها

۳-۱ مقدمه: ۳۹

۳-۲ روش تحقیق ۳۹

۳-۲-۱ روش انجام پژوهش ۳۹

۳-۲-۲ جامعه آماری ۴۰

۳-۲-۳ گردآوری اطلاعات ۴۰

۳-۲-۴ روش‌ها و ابزار تجزیه و تحلیل داده‏ها ۴۱

۳-۲-۵ طراحی سامانه میزان رضایتمندی از فضاهای اداری پلان باز: ۴۱

۳-۲-۵-۱- طراحی پرسشنامه: ۴۳

فصل چهارم: شناخت عرصه پژوهش و تحلیل آماری نمونه موردی

۴-۱ مقدمه : ۴۹

بخش اول: شناخت بستر ۵۰

۴-۲ نقشه و تصاویر ساختمانهای ادارات تشکیل دهنده جامعه آماری ۵۱

۴-۲-۱ اداره امور مالیاتی و دارایی استان ایلام ۵۱

۴-۲-۲ بانک ملت شعبه شهید کشوری شهر ایلام ۵۹

۴-۲-۳ اداره پست مرکزی شهر ایلام ۶۰

بخش دوم: تحلیل آماری ۶۱

فصل پنجم: نتیجه گیری، ارائه راهکار و ضابطه

۵-۱ مقدمه: ۷۵

۵ -۲- بحث در روند کلی پژوهش: ۷۶

۵-۳ یافته ها ۷۶

۵-۴- نتیجه گیری ۷۹

۵-۵- ارائه راهبرد و سیاست : ۷۹

منابع فارسی ۸۱

Refrencese 82

تصویر شماره ۱: حبابهای نامریی احاطه کننده انسان ۱۷

تصویر شماره۲  :فضای شخصی ادوارد هال ۱۸

تصویر شماره ۳: فضای شخصی ۱۹

تصویر شماره۴: فضای شخصی . ۱۹

تصویر ۵: یک مدل مفهومی از فضاهای پلان آزاد ۳۳

تصویر۶: یک مدل مفهومی از استفاده نور روزانه در ادارات پلان باز ۳۳

تصویر۷:دیاگرام روابط بین فاکتورهای تاثیرگذار بر رضایت شغلی. ۳۶

تصویر۸: فضاهای داخلی پلان باز و ارتباط مستقیم همکاران با یکدیگر ۵۰

تصویر۹: فضای داخلی اداره امور مالیاتی ایلام با نقشه پلان آزاد ۵۱

تصویر۱۰: ادارات با نقشه پلان آزاد ۵۲

تصویر۱۱:نمای بیرونی اداره امور مالیاتی شهر ایلام ۵۳

تصویر۱۲: بانک ملت شعبه کشوری شهر ایلام ۵۹

تصویر۱۳: اداره پست مرکزی شهر ایلام ۶۰

تصویر۱۴: دیاگرام ارتباط فاکتورهای تاثیر گذار بر عملکرد ۶۵

تصویر۱۵: دیاگرام ارتباط تاثیرگذاری فاکتورهای ۴ گانه بر رضایت محیطی ۶۸

تصویر۱۶:دیاگرام ارتباط رضایت محیطی با رضایت شغلی ۷۰

تصویر ۱۷: دیاگرام ارتباط فاکتور حریم خصوصی با ارتباطات ۷۱

تصویر۱۸:دیاگرام نهایی ۷۲

جدول شماره۱: Reliability Statistics 62

جدول شماره۲: Model Summary 63

جدول شماره۳: ANOVAb 64

جدول شماره۴: Coefficientsa 64

جدول شماره۵ Model Summary: 66

جدول شماره۶: ANOVAb 66

جدول شماره۷: Coefficientsa 67

 جدول شماره۸: Coefficientsa 67

جدول شماره۹ ANOVAb 69

جدول شماره۱۰: Coefficientsa 70

جدول شماره۱۱: Correlations 71

دانلود ارزیابی رابطه بین شرایط فیزیکی محیط کار و روحیه کارکنان در طراحی فضاهای اداری

پشتیبانی

Link: http://www.getf.ir/?p=17344

بروز رساني: ۱۳۹۸/۰۷/۲۳ در ۵:۱۹ ب.ظ

دیدگاهتان را بنویسید