بررسی مصورسازی و نقاشی در ایران

۱۳۹۵/۱۲/۲۰
نويسنده:

بررسی مصورسازی و نقاشی در ایران

فرمت فایل doc
حجم فایل ۱۰۴ کیلو بایت
تعداد صفحات فایل ۱۷۰

دانلود پایان نامه رشته نقاشی

بررسی مصورسازی و نقاشی در ایران پس از اسلام

(بصورت جامع و کامل)

دانلود بررسی مصورسازی و نقاشی در ایران پس از اسلام

مقدمه:

مشهورترین و ارزنده‌ترین نمونه‌های هنر تصویری ایران را می‌توان بر صفحات نسخه‌های خطی و مرقعات ملاحظه کرد ما کاربرد واژهٔ نگارگری برای این گونه تصاویر را بر اصطلاح مینیاتور ترجیح می‌دهیم. هنر نگارگری ایرانی-اسلامی از سده چهاردهم/هشتم ه تا سده هفدهم/یازدهم شکوفایی نمایان داشت؛ ولی آثار تصویری به جای مانده از ادوار پیش از اسلام تا زمان حمله مغولان، و همچنین آثار دیوارنگاری، پرده نگاری، قلمدان نگاری و غیره در قرون متاخر نیز جلوه‌هایی دیگر-اما کمتر شناخته شده-از نقاشی ایرانی به شمار می‌آیند.[۱]
نقاشی یا نگارگری ایرانی که به اشتباه مینیاتور نیز خوانده می‌شود شامل آثاری از دوره‌های مختلف تاریخ اسلامی ایران است که بیشتر به صورت مصورسازی کتب ادبی (ورقه و گلشاه، کلیله و دمنه، سمک عیار، و…)، علمی و فنی (التریاق، الادویه المفرده، الاغانی، و…)، تاریخی (جامع التواریخ، و…)، و همچنین، برخی کتب مذهبی، همچون، خاوران نامه می‌باشد.
چنین به نظر می‌رسد که تحولات هنر تصویری در ایران-به رغم گسستهای تاریخی، نفوذ فرهنگهای بیگانه، و آمیختگی سنتهای غیر متجانس -از پیوستگی و تداوم نسبی برخوردار بوده‌اند. البته این خط کمابیش پیوسته را بیشتر در استمرار روح فرهنگی و جوهر زیبایی شناسی می‌توان دید تا در همانندیهایی که ممکن است از لحاظ سبک و اسلوب در آثار مربوط به ادوار مختلف وجود داشته باشد. مثلاً، اگر سنگ نگاره‌های بسیار کهن غارهای میرملاس و همیان در لرستان را در کنار نقوش سفالینه‌های سیلک، مورد ملاحظه قرار دهیم، با تجانسی آشکار در روش کلی بازنمایی انسان و حیوان مواجه می‌شویم. نظیر چنین تجانسی را در مقایسه دیوار نگاره‌های کاخ چهلستون با پرده‌های رنگ روغنی مکتب پیکر نگاری درباری به نحو واضح تری تشخیص می‌دهیم. بدین قیاس، مثلاً نقشمایه اسب سوار در دیوارنگاری شهر دورا ارپوس، دیوارنگاری نیشابور، و نگارگری سده شانزدهم، وجوه اشتراک صوری و مضمونی دارند. آنچه این تصاویر مختلف از لحاظ سبک، مقیاس، و کارکرد را در ریشه به هم مربوط می‌کند، عدم رغبت هنرمند ایرانی به تقلید از طبیعت و تأکید او بر بیان مفاهیم ذهنی و نمادین است. از این رو، می‌توان چکیده نگاری، تزیین و انتزاع را خصلتهای عام نقاشی ایرانی دانست.
کلمات کلیدی:

نقاشی

مصورسازی

نقاشی و مصورسازی در ایران

نقاشی و مصورسازی پس از اسلام

پیشینه
اولین آثاری که بتوان نام نقاشی بر آنها نهاد، در غار دوشه لرستان و با حدود هشت تا ده‌هزار سال قدمت به دست آمده، و در دوره تاریخی آنچه را که بتوان نقاشی نامید در دیوارنگاری‌های اشکانی و ساسانی می‌توان دید. با ورود اسلام به ایران، این کشور تا مدت‌ها به دست امویان و عباسیان اداره شد، و از آن پس، با روی کار آمدن سلسله‌های ایرانی سامانیان، غزنویان، و آل بویه استقلال از دست رفتهٔ ایرانیان تا حدودی به آنها بازگشت.
از این پس، زمینه برای احیای هنر و فرهنگ ایرانی فراهم شد و هنر ایرانی در خدمت اسلام درآمد. عمدهٔ آثار به دست آمده در این دوران شامل مصور سازی کتب می‌باشد و کمتر شامل نقاشی دیواری کاخ‌هاست.
همچنین، عنوان می‌شود که مسلمین در حین ترجمهٔ آثار یونانی و بیزانسی تصاویر این کتب را نیز کپی برداری کرده‌اند.
بر اساس اسناد سه دورهٔ متمایز ولی پیوسته برای تاریخ نقاشی قدیم ایرانی در نظر گرفته می‌شود:
دورهٔ سنت‌های کهن، فاصله از طبیعت‌گرایی یونان-رومی، و بازگشت به سنتهای پیشین را نشان می‌دهند.
دورهٔ شکوفایی نگارگری
دورهٔ تکوین شیوه‌های التقاطی[۳]
نقاشی ایرانی، تأثیرات خارجی
از اوایل سده هفدهم ارتباط سیاسی و مبادله تجاری وسیعی میان ایران و کشورهای دیگر -به خصوص کشورهای اروپای باختری-برقرار شد. در این زمان، شاه عباس اول[صفوی]شهر قدیم اصفهان را نوسازی کرده و آن را به پایتختی خود برگزیده بود. سفیران سیاسی، سیاحان، مبلغان مذهبی، بازرگانان و حتی هنرمندان و صنعتگران خارجی به این شهر روی آورده بودند. این جو بین‌المللی بر زندگی هنری اصفهان اثر گذاشت. چنان‌که برخی از نگارگران ایرانی به روش بازنمایی طبیعتگرایانه و نیز به موضوعهای نفاشی غربی جلب شدند. می‌توان فرهنگهای گورکانی هند، جامعه ارمنی، و اروپای باختری را در این گرایش مؤثر دانست، گرچه میزان و نوع تأثیرات مختلف بودند.[۴]

فهرست مطالب

گرافیک سنتی، گرافیک نوین۲

بافت به دو نوع تقسیم می شود:۱۴

برای رنگ سه وجه، متصوّر است:۱۵

ابهام در تصاویر گرافیکی۱۶

مصور سازی (نگار گری) در ایران و بین النهرین۱۸

نگاری گری در ایران پس از اسلام۳۸

مکاتب کتاب آرایی۴۱

مکتب جهانی عباسی (بغداد)۴۱

مکتب شیراز۵۵

خصوصیات تصاویر این زمان را می توان چنین برشمرد۵۷

به طور کلی شیوه «هرات» را به دو دوره میتوان تقسیم کرد:۶۴

از خصوصیات نقاشی مکتب «هرات» (تیموری) عبارتند از:۶۵

مکتب صفوی۶۹

عصر صفویان را از لحاظ مصورسازی و نقاشی می توان به دو دوره تقسیم کرد:۷۱

مینیاتورهای زمان صفویه را می توان از علائم زیر شناخت:۷۷

از خصوصیات «مکتب قزوین» می توان به موارد زیر اشاره کرد:۷۹

شرح حال چند تن از نگار گران «مکتب قزوین»۸۰

شرح حال نگارگران «مکتب اصفهان»۸۲

خصوصیات کار «رضا عباسی» به شرح زیر است:۸۳

ویژگی مکتب اصفهان۸۵

مکتب افشاریه و زندیه۸۷

مکتب قاجار۹۰

خصوصیات نقاشی این دوره عبارت است از:۹۰

مقایسه نقاشی دوره محمدرضا شاه و فتحعلی شاه، به قرار زیر است:۹۱

شرح حال چندتن از نقاشان دوره قاجار۹۲

به طور کلی می‌توان گفت که در دوره قاجاریه سه نوع حرکت در نقاشی اتفاق افتاد:۹۷

نقای قهوه‌خانه‌ای۹۷

۱) نقاشی غیرمذهبی۹۸

۲) نقاشی مذهبی۹۸

مکتب عثمانی۱۰۴

مکتب مغولی هند۱۰۶

چاپ و چاپخانه در ایران :(نگاهی اجمالی به منظره قرن سیزدهم هجری)۱۰۹

روزنامه‌های فارسی که در خارج از ایران منتشر می‌شدند:۱۲۸

الف) اختر:۱۲۹

ب) قانون:۱۳۰

ج) حکمت:۱۳۰

د) ثریا:۱۳۱

ویژگیهای نقاشیهای مناسب برای مطبوعات کودکان به این ترتیب است:۱۳۶

ب) تصویرسازی برای بزرگسالان:۱۳۸

ج) طنز تصویری در مطبوعات:۱۴۱

د) داستانهای مصور در مطبوعات: (Comic Strip)145

خط در طول تاریخ و در راه رسیدن به یک نظام نوشتاری قانونمند، مراحلی را پیموده است که در اینجا به شرح آنها می‌پردازیم.۱۵۱

۱- خط شکل نگاشت۱۵۱

۲- صورت نگاشت یا خط تصویری۱۵۲

۳- مفهوم نگاشت۱۵۳

۴- خط هجایی۱۵۳

۵- خط الفبایی۱۵۴

کتاب و خوشنویسی۱۵۸

دانلود بررسی مصورسازی و نقاشی در ایران پس از اسلام

پشتیبانی

Link: http://www.getf.ir/?p=17272

بروز رساني: ۱۳۹۸/۰۷/۲۳ در ۱۱:۲۸ ق.ظ

دیدگاهتان را بنویسید