مقاله سیستم آموزشی و ساختاری در نظام آموزش و پرورش ژاپن

ارسال شده در: پاورپوینت و ورد | ۰

مقاله سیستم آموزشی و ساختاری در نظام آموزش و پرورش ژاپن

فرمت فایل doc
حجم فایل ۸۴ کیلو بایت
تعداد صفحات فایل ۳۴

دانلود سیستم آموزشی و ساختاری در نظام آموزش و پرورش ژاپن

مقدمه:

    آموزش وپرورش ژاپن در دهه های اخیر با مشکلاتی مواجه بوده که منجربه تفکر و تعقل صاحبنظران علوم تربیتی ژاپن شده است از جمله Bullying(اذیت و آزار بچه ها) کمی انگیزه دانش آموزان برای در نداشتن علاقه برای ادامه تحصیل عدم توجه به فردیت ]در ژاپن به کارگروهی و تیمی بسیار توجه می شود- در نتیجه فرد و خواسته های فردی کمتر مورد توجه است[ موجب مشکلاتی شده است. که درخور توجه است.فرهنگ آموزش ژاپن – از ارزشهای  دیرینه و کهن  ژاپنی نشات گرفته که چشم جهانیان را بسوی خود جلب کرده . آنچه که مهم است آموزش وپرورش نزد ملت و دولت سرزمین آفتاب تابان(نیهون) مهم است و برای این مهم سرمایه گذاری بسیاری از طرف دولت و مردم انجام میشود . هر هزینه و پولی را برای پرورش بچه ها ( که آینده سازان کشور هستند ) خرج میکنند . واین هزینه ها را سرمایه گذاری  تلقی میکنند.

ژاپن در انتقال دانش و برنامه های آموزشی و فناوری برای بازسازی نظام علمی و آموزش و پرورش خود از تجربه های کشورهای مختلف جهان بهره برداری کرد و کوشید تا فقط از یک کشور الگو نگیرد و متناسب با نیازهای اقتصادی و اجتماعی خود، ویژگی های سازنده نظام های مختلف آموزش و پرورش جهان پیشرفته را مورد توجه قرار دهد. این نکته، نشان می دهد که ژاپنی ها در مواجهه با کشورهای پیشرفته غربی به خوبی از نیازهای خود آ گاه بودند و با هدف های مشخصی به دنبال کسب تجربه و دانش مغرب زمین رفتند و برای ایجاد یک جامعه پیشرو و نیرومند تلاش کردند.اگر چه دومین دوره اصلاحات آموزشی در ژاپن تحت رهبری آمریکا و به صورت انفعالی صورت گرفت و تا حدود زیادی تحمیلی بود و با اولین دوره اصلاحات آموزشی- که به طور مستقل و آگاهانه صورت گرفته بود- تفاوت های محسوسی داشت ولی ژاپنی ها به سرعت و به دنبال کسب استقلال و حاکمیت خود پس از جنگ جهانی دوم زمینه های لازم برای تاکید بر هویت ملی و ارزش های اخلاقی و فرهنگی ژاپنی را فراهم ساختند و بر پیوند روح ژاپنی با دانش غربی تاکید کردند. آنها به سرعت توانستند میان حساسیت سنتی ژاپنی ها نسبت به هویت ملی و فرهنگ بومی خود با مبانی مردم سالاری، آزادی های فردی و دانش مغرب زمین موازنه هوشمندانه ای برقرار کنند.

دو دوره اصلاحات آموزشی در ژاپن توانسته است مؤسسات آموزشی را از توسعه کمی و کیفی کم نظیری برخوردار سازد و اشتیاق عمومی را برای توجه به آموزش و پرورش، آموزش عالی و آموزش مداوم درعالی ترین سطح ممکن افزایش دهد. به علاوه، اصلاحات آموزشی دورانهای قبل به خوبی در ارتباط با برنامه های توسعه اقتصادی، اجتماعی بوده و به آنها کمک بزرگی کرده است.تعمیم آموزش و پرورش عمومی و افزایش کیفیت آن در سطوح مختلف، در توسعه اقتصادی و اجتماعی ژاپن امروز نقش مؤثری داشته است.سومین دوره اصلاحات آموزشی در حالی شروع شده است که ژاپن برای هماهنگی با تحولات شتابان اقتصادی و صنعتی و آثار غیرقابل انکار آن بر فرهنگ و جامعه خود، الگویی برای پیروی با کسب تجربه ندارد. ژاپن در حال گذر از یک کشور توسعه یافته به یک کشور پیشگام توسعه است و در پایان قرن بیستم به نقطه ای رسیده است که دیگر الگویی در جهان برای هدایت آن موجود نیست. این کشور برای هماهنگی با نیازهای متحول این دوران، باید برای یافتن الگویی متناسب با تحولات اقتصادی، صنعتی و اجتماعی خود تلاش کند.بنابراین، در سومین دوره اصلاحات آموزشی خود به دنبال بهبود ساختار، هدف ها، سیاست ها و اصول آموزش و پرورش و آموزش عالی است تا بتواند در همه زمینه ها الگوی مناسب خود برای زندگی و بالندگی را در آغاز قرن بیست و یکم پیدا کند.

کلمات کلیدی:

سیستم آموزشی ژاپن

نظام آموزش و پرورش ژاپن

استانداردهای مدارس ژاپن

فهرست مطالب

مقدمه: ۲

نگاهی به ژاپن ۴

تاریخچه آموزش وپرورش در ژاپن ۵

ساختار آموزش وپرورش ژاپن ۵

اصول و اهداف آموزشی : ۶

آموزش به شرط اشتغال: ۸

توسعه آموزشی: ۹

برنامه آموزش ملی : ۱۰

یادگیری در طول زندگی ۱۵

سیاست های آموزشی : ۱۵

دوره های تحصیلی  : ۱۶

هزینه های آموزشی : ۱۶

نهادهای تأمین کننده : ۱۸

آموزش معلمان : ۱۹

تحقیق و پژوهش در حرفه معلمی : ۲۰

تاریخ مدارس ژاپن ۲۱

استانداردهای مدارس ژاپن ۲۱

فضای مدارس : ۲۲

مدیریت مدارس : ۲۲

آموزش در مدارس ژاپن ۲۳

سیستم آموزش فنی و حرفه ای : ۲۳

ورزش در مدارس : ۲۴

نظام آموزشی ابتدایی در ژاپن ۲۶

تفاوت آموزش و پرورش ایران و ژاپن ۳۰

نتیجه گیری: ۳۱

منابع: ۳۴

دانلود سیستم آموزشی و ساختاری در نظام آموزش و پرورش ژاپن

پشتیبانی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *