چرا به کلسیم نیاز داریم

۱۳۹۴/۰۹/۱۷
نويسنده:

چرا به کلسیم نیاز داریم

 

Image result for ‫کلسیم‬‎

 

تمامی ویتامین ها به جای خود برای بدن ضروری می باشند و در سلامتی بدن نقش مهمی دارند. در زیر به معرفی کلسیم می پردازیم که امید است مفید واقع شود.

 کلسیم یک عنصر شیمیایی ( ماده معدنی ) است که برای زنده ماندن اندام ها یا ارگانیسم ها ضروری است. کلسیم ۳۹ درصد از مواد معدنی بدن را شامل می شود، ۹۹درصد کلسیم موجود در بدن، در استخوان ها و بدن است و ۱درصد باقی مانده در بافت ها و اندام های دیگر قرار دارد هم چنین کلسیم در بسیاری از غذاها وجود دارد.

به گزارش آفرینش وبه نقل از سایت وزارت بهداشت ودرمان ما نیاز داریم مقدار معینی از کلسیم را برای ساختن استخوان و حفظ سلامتی مصرف کنیم. چون استخوان ها خود کلسیم نمی سازند و در صورت کمبود، کلسیم استخوان کم می شود.

بیشترین میزان جذب کلسیم انسان به منظور تقویت استخوان تا سن ۲۰-۲۵ ادامه دارد که آن زمان اوج تشکیل توده استخوانی است، بعد از آن سن، کلسیم به جلوگیری از اتلاف تدریجی ظرفیت استخوان کمک می کند که این یک بخش طبیعی از پردازش افزایش طول عمر است. هم چنین ویتامین D به جذب و نگهداری کلسیم در استخوان کمک می کند، انسان هایی که تا قبل از سن ۲۰-۲۵، کلسیم ناکافی دریافت می کنند در زندگیشان خطر زیادی را در گسترش بیماری شکستن استخوان یا استئوپروز دارند چون عمده کلسیم در استخوان ها ذخیره می شود و اگر کلسیم ناکافی باشد توده استخوانی کاهش می یابد در نتیجه ریسک شکستگی استخوان بالا می رود.

استئوپروزیس

استئوپروزیس بیماری ای است که به وسیله استخوان‌ها قابل تشخیص است در این بیماری با برداشتن کلسیم از استخوان بافت استخوان ظریف و شکننده می شود و می تواند به راحتی بشکند.

عملکرد کلسیم

• تنظیم یا کنترل کردن انقباض ماهیچه از جمله تنظیم ضربان قلب.

• کلسیم نقش کلیدی در انعقاد طبیعی خون دارد.

• تقریبا تمام کلسیم بدن ما در استخوان و دندان ذخیره شده است و در ساختار، سختی و استخوان بندی آن ها را حمایت می کند.

• آزاد کردن هورمون ها و آنزیم ها.

• کمک به حرکت خون در رگ های خونی بدن.

• کاهش بی خوابی

• انتقال پیام عصبی

• کلسیم بین مغز و بخش های مختلف بدن ارتباط برقرار می کند.

تأثیر کلسیم بر افزایش طول عمر

مطالعه ی آینده نگری در سال ۲۰۱۳در مجله Clinical Endocrinology & Metabolis Journal منتشر شده است. این مطالعه نشان می دهد رابطه ی بین کلسیم و ویتامین دی دریافتی و نوع منبع مصرف آن ها را با میزان مرگ و میر زنان و مردان کانادایی مورد بررسی قرار داده است در این مطالعه ۹۰۳۳ مرد و زن را به صورت تصادفی انتخاب کردند و از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۷ مصرف کل روزانه کلسیم و ویتامین دی این افراد را ثبت کرده و مورد پیگیری قرار داده و مرگ و میر آن ها را ثبت کردند . نتایج در طول مطالعه به این صورت بود، ۱۱۶۰ نفر فوت شدند. افزایش دریافت کل روزانه کلسیم ( از طریق لبنیات، مواد غیر لبنی و مکمل ) در زنان باعث کاهش میزان مرگ و میر در آن ها و افزایش طول عمر شده بود. اما چنین اثری در مورد مردان مشاهده نشد. هم چنین بین دریافت ویتامین دی و میزان مرگ و میر ارتباطی مشاهده نشد این ارتباط جدای از مصرف ویتامین دی است به این معنا که تأثیر کلسیم جدا از این است که فرد ویتامین دی مصرف کرده یا نکرده است.

درمطالعه ی دیگری مشخص شد رژیم های غنی از کلسیم خانم ها باعث افزایش طول عمر می شود. خانم هایی که رژیم غذایی آن ها غنی از کلسیم است امکان طول عمر بیشتری دارند نسبت به کسانی که در رژیم های خود از کلسیم کمتری استفاده می کنند.

دکتر دیوید گولتزمن، استاد دانشگاه MCGill کانادا و سرپرست این مطالعه افزود : ما دریافتیم مصرف روزانه مکمل های کلسیم خطر مرگ زودرس در بانوان را به شدت کاهش می دهد. زنانی که روزانه ۱۰۰۰mg مکمل کلسیم مصرف می کنند بیشتر از زنانی که چنین نمی کنند عمر خواهند کرد. دکترگلتزمن در پایان گفت: مصرف روزانه مکمل کلسیم تأثیر بسیار زیادی بر افزایش طول عمر زنان می گذارد. بنابراین بانوان باید روزانه لبنیات و مکمل کلسیم مصرف کنند.

منابع غذایی کلسیم

کلسیم می تواند در غذاهای مختلف و نوشیدنی ها یافت شود . مهم ترین منابع غذایی کلسیم عبارتند از:

• شیر و محصولات لبنی کم چرب ( شیر، ماست، پنیر، بستنی ،دوغ، کشک و…)

چربی مانع از جذب کلسیم می شود بنابراین هر چه مواد غذایی مورد استفاده کم چرب تر باشد میزان جذب کلسیم آن بیشتر است . توجه کنید که کره، خامه و سر شیر اگر چه جزو مواد لبنی هستند ولی در هرم غذایی در گروه غذایی شیر و لبنیات قرار نمی گیرند.

• آجیل ( مغزها، پسته، کنجد،مغز بادام، فندق )

• باقالا، انجیر، بروکلی، اسفناج، شلغم، توفو، سبوس، حبوبات

برخی از برگ های سبز تیره به دلیل داشتن اسید اگزالیک بالا میزان جذب کلسیم را کاهش می دهند مثل اسفناج.

عواملی که استخوان ها را ضعیف می کند

مطالعات یکی از استادان جراح ارتوپدی دانشگاه ایالتی فلوریدا در آمریکا نشان می دهد که رژیم غذایی حاوی نمک زیاد، نوشابه، قهوه، شکلات، مکمل ویتامین A و غذاهای چرب و شیرین استخوان ها را ضعیف می کند. به گزارش ساینس، (مطالعات انجمن قلب آمریکا) برخی عادت های رایج و اشتباه در رژیم های غذایی مثل مصرف زیاد نمک باعث از دست دادن کلسیم بدن می شود. مصرف نمک علاوه بر دفع کلسیم ، منجر به کاهش سطح منیزیم نیز می شود. منیزیم نیز به اندازه کلسیم در سلامت استخوان مؤثراست. متخصصان توصیه می کنند درغذا به جای نمک ازچاشنی ها و ادویه استفاده شود. استفاده از نوشابه های شیرین و گازدار، باعث کاهش سطح کلسیم و منیزیم و پوکی استخوان می شود.

Link: http://www.getf.ir/?p=11651

بروز رساني: ۱۳۹۸/۰۳/۲۶ در ۱۰:۱۰ ق.ظ

دیدگاهتان را بنویسید