تحقیق رایگان در مورد شغل کشاورزی



تحقیق رایگان در مورد شغل کشاورزی

تحقیق رایگان در مورد شغل کشاورزی

کشاورزی یا برزگری فرآیند فراوری خوراک

الیاف و دیگر فراورده‌های دلخواه از راه کاشت گیاهان ویژه‌است.

کشاورزی در کل سه مرحله دارد به نام‌های کاشت، داشت و برداشت.

رشته‌های مختلف کشاورزی

  • شناسایی و مبارزه با گیاهان هرز
  • علوم دامی و طيور
  • زراعت و اصلاح نباتات
  • زراعت و اصلاح نباتات نام یکی از رشته‌های آموزشی کشاورزی در دانشگاه‌های ایران است.

این رشته را می‌توان به عنوان گرایش در مقطع کارشناسی انتخاب نمود. که خود به دو رشته اصلاح نباتات وزراعت تفکیک می شود که اختلاف آنها در دروسی تخصصی (اصلاح نباتات خصوصی و بیوتکنولوژی و طرح تکمیلی)برای گرایش اصلاح و(رزاعت ذر شرایط تنش و رزاعت حبوبات و مرتعداری و نباتات صنعتی )برای گرایش زراعت می باشد مباحث این رشته در دوران کارشناسی ارشد تخصصی است.شامل زیر گروه‌های زراعت ،اصلاح نباتات وبیوتکنولوژی میشود.در دوره دکتری زراعت می توان اکولوژِی گیاهی ویا فیزیولوژِی را پیگیری کرد.

گیاه‌پزشکی

رشتهٔ گیاه پزشکی یکی از معدود رشته‌هایی است که همراه با تکامل بشر پیشرفت کرده است اولین گیاه پزشکان در ۳۰۰ سال قبل از میلاد مسیح می زیسته‌اند به عنوان مثال تئوفراستوس .با آنکه نظریات آنان بسیار ابتدایی بود ولی سنگ بنایی برای تحقیقات آیندگان بود. با کشف میکروسکوپ توسط وان لیون هوک تحولی در علم بیماری‌شناسی گیاهی روی داد.. با هر بال تلفات جانی مردم بعلت گرسنگی بعلت خسارت دیدن محصولات آنها این علم اهمیت خود را بیشتر آشکار می کرد و بعد از فاجعه‌ی قحطي سيب زميني در ایرلند که ناشي از يک بيماري گياهي مهلک بود و منجر به مرگ ۱ میلیون نفر و آوارگی ۵/۱ میلیون نفر دیگر شد علم گیاه پزشکی بیش از پیش در میان مردم محبوب گشت و دانشمدان زیادی در کل جهان در این رشته تحصیل نموده‌اند و علوم ارزنده‌ای را به تمام جهان هدیه دادند. هم اکنون کاربرد این رشته در کشور ما بسیار اندک است و در وزارت جهاد کشاورزی تحت نظر سازمان حفظ نباتات مشغول به کار می باشد.

مقدمه‌ای بر گیاه پزشکی یا آسیب‌شناسی گیاهی

سلامت و بهبود رشد گیاهان در درجه اول مورد توجه کسانی است که به کاشت گیاهان، تهیه و توزیع فرآورده‌های گیاهی اشتغال دارند. میزان رشد و باروری گیاهان به فراهم بودن آب و مواد غذایی در خاک و تأمین محدوده‌هایی از شرایط مناسب جوی مانند حرارت، رطوبت و نور بستگی دارد. هر عاملی که سلامت گیاهان را به مخاطره اندازد، ممکن است در میزان رشد و باروری آنها تأثیر منفی بگذارد و از ارزش آنها و فرآورده هایشان بکاهد. بیماری‌ها و آفات گیاهی و علفهاي هرز از جمله عوامل زنده و بيماريهاي فيزيولوژيک که ناشي از کمبود مواد مورد نياز گياه و خسارات ناشي از شرایط جوی نامناسب عمده‌ترین عوامل تقلیل محصول و یا نابودی گیاهان بشمار می‌‌روند. گیاهان از بیماری‌هایی آسیب می‌‌بینند که عوامل آنها به عوامل بیماریها در انسان و جانوران شباهت دارند گرچه احساس درد و ناراحتی در گیاهان در اثر بیماریها از نظر انسان مکتوم است، لیکن نحوه ایجاد و توسعه بیماری در گیاهان و حیوانات تقریباً مشابه بوده و معمولاً به همان اندازه پیچیده و بغرنج است .آفات گیاهی نیز مشتمل بررده بند پایان می‌‌باشند که مهم‌ترین آفات گیاهی که حشرات می‌‌باشند در این رده قرار دارند و بعد از آنها کنه‌ها و سایر بندپایان به گیاهان خسارت وارد می‌سازند. بعضی از مهره داران نیز مانند جوندگاني مثل موش‌ها و خرگوش‌ها نیز جزء آفات گیاهی بحساب می‌‌آیند. گیاهپزشکی همان آسیب‌شناسی گیاهی می‌‌باشد که دارای دو تخصص جداگانه در زمینه حشره‌شناسی کشاورزی و بیماری‌شناسی گیاهی است . و نیما میری (اسم مستعار ) در حال تحقیق و پژوهش در این مورد است که مجموعه کتابهای آفات گیاهان زراعی ایران وآفات سبزی و سیفی ایران تالیف دکتر محمد خانجانی (از دانشگاه بوعلی سینای همدان ) مرجع خوبی برای گیاه پزشکان میباشد .

خاکشناسی

خاکشناسی (Soil Science) دانش مطالعه و طبقه بندی خاک، بر اساس خصوصیات فیزیکی (مانند بافت یا ساختمان)، شیمیایی (مانند هدایت الکتریکی محلول خاک و میزان سدیم موجود) و زیستی آن است. دانش خاکشناسی خاک را به عنوان ترکیب طبیعی بسیار پیچیده، که از هوازدگی فیزیکی و بیوشیمیایی بوجود آمده مورد بررسی قرار می‌دهد. یک پدولوژیست خاک را به عنوان یک ترکیب مطالعه می‌کند و کاربردهای آن را مد نظر قرار نمی‌دهد. خاکشناسی به ما کمک می‌کند بهترین کاربرد ممکن را برای خاک‌های مناطق مختلف تعیین نماییم، از آن حفاظت کنیم و کیفیت آن را افزایش دهیم. علاوه بر این، خاکشناسی شیوه‌های کشت بدون خاک گیاهان (کشت هایدروپونیک) را نیز در بر می‌گیرد. پژوهشگران رشته خاکشناسی با بررسی مواد و شرایط مورد نیاز زندگی گیاهان، امکان رشد گیاه در محیط‌های بدون خاک را فراهم می‌کنند.

کارشناسان خاکشناس میزان مواد غذایی موجود در خاک‌های مناطق مختلف را بررسی می‌کنند و بهترین راه افزایش میزان مواد مورد نیاز و کاهش آثار سوء موادی که میزان آن از حد طبیعی بیشتر است را بیان می‌کنند و در صورتیکه خاک از لحاظ مواد غذایی متعدد دچار کمبود باشد، راه حل‌های ترکیبی (مانند کود فسفات آمونیوم) ارایه می‌دهند.

خاکشناسان می‌توانند با شیوه‌های غیر عادی، مثلاً با اضافه نمودن گچ به خاک سدیمی و شستشوی مداوم آن، ساختار شیمیایی و با شخم مناسب و اضافه نمودن کودهای گیاهی به خاک، ساختار فیزیکی آن را بهبود بخشند. آنها گیاهان و جاندرانی را که می‌توانند باعث بهبود کیفیت خاک از نظر شیمیایی یا فیزیکی شوند را براساس نوع خاک پیشنهاد می‌کنند. مثلاً برای خاک‌هایی که دارای کمبود نیتروژن هستند شبدر یا یونجه پیشنهاد می‌کنند و برای خاک‌هایی که به شدت فشرده شده‌اند ولی ساختار شیمیایی مناسبی دارند کرم خاکی پیشنهاد می‌کنند.

شاخه‌های دانش خاک شناسی

دانش خاک‌شناسی خاک هارا از دو جنبه تحت بررسی می‌دهد و بر همین اساس به دو رشته تقسیم می‌شود.

  1. پدولوژی یا خاک‌پژوهی خاک‌ها را به عنوان مواد طبیعی بسیار پیچیده، که از هوازدگی فیزیکی و زیست‌شیمیایی بوجود آمده مورد بررسی قرار می‌دهد. یک پدولوژیست خاک را به عنوان یک ترکیب مطالعه می‌کند و کاربردهای آن را مد نظر قرار نمی‌دهد.
  2. ادافولوژی خاک را به عنوان محیط زیست، رشد و نمو گیاهان مورد بررسی قرارمی دهد. ادافولوژیست‌ها ویژگی‌های خاک را از نقطه نظر حاصلخیزی مورد بررسی قرار می‌دهند.

باید در نظر گرفت دانش خاک‌شناسی به طور عمومی ترکیبی از این دو شاخه‌است و نمی‌توان آنها را دقیقاً از هم تفکیک کرد.

رشته دانشگاهی خاکشناسی

خاکشناسی یکی از شاخه‌های رشته کشاورزی است. این رشته با رشته‌های مهندسی شیمی و مهندسی عمران نیز رابطه نسبتاً نزدیکی دارد. مهندس خاکشناس علاوه بر تسلط بر دانش شیمی (شیمی عمومی، شیمی آلی، زیست‌شیمی، شیمی تجزیه و خصوصاً شیمی خاک)، دارای دانش فنی کافی در زمینه نقشه برداری و بررسی تصاویر هوایی و تصاویر ماهواره‌ای می‌باشد.

گرایش‌های مهم رشته خاکشناسی

دانش خاکشناسی دارای گرایش‌های تخصصی متعددی می‌باشد. تعدادی از گرایش‌های خاکشناسی در مقطع کارشناسی و تعدادی از آنها در مقطع کارشناسی ارشد قابل انتخاب است.

گرایش‌های مقطع کارشناسی (گرایش در دانشگاه‌های مختلف متفاوت بوده و دانشجو ملزم به پذیرش آن است):

  1. خاکشناسی محض
  2. خاکشناسی محیط

گرایش‌های مقطع کارشناسی ارشد (گرایش بر اساس موضوع پایان نامه تعیین می‌شود):

  1. شیمی خاک
  2. فیزیک خاک
  3. بیولوژی خاک
  4. آلودگی خاک
  5. حاصلخیزی خاک
  6. فرسایش خاک

اقتصاد کشاورزی

اقتصاد کشاورزی ،در جهان امروز یکی از مشکلات اساسی بشر تأمین نیازهای غذایی است، به گونه‌ای که امنیت غذایی به عنوان یکی از اهداف مهم سرلوحه برنامه‌های دولتها قرار گرفته است. بدون شک به منظور نیل به امنیت غذایی علاوه بر اتخاذ سیاستهای مطلوب و برخورداری از منابع کافی باید تولید کشاورزی به گونه‌ای باشد که تمامی نیازهای جامعه را برآورده کند. از سوی دیگر تولید کشاورزی خود نیازمند دو گروه عوامل تولیدی می‌باشد. گروه اول، عوامل فیزیکی تولید از قبیل: زمین، بذر، آب، نیروی کار و غیره که وجود آنها از نظر کمی و کیفی شرط لازم تولید است و گروه دوم عوامل غیرفیزیکی تولید که ریشه در مدیریت و اقتصاد کشاورزی دارند. با توجه به اهمیت و ضرورت مدیریت و اقتصاد کشاورزی، این عامل به عنوان شرط کافی تولید تلقی می‌گردد. بنابراین به منظور تولید کشاورزی مطلوب و بهینه، وجود عوامل فیزیکی و غیرفیزیکی تولید در کنار یکدیگر لازم و ملزوم هم می‌باشند.

مهندسی اقتصاد کشاورزی

تعریف و هدف

اقتصاد کشاورزی به مجموعه‌ای از علوم و روشها اطلاق می‌شود که عوامل اقتصادی موثر در امور کشاورزی، روابط اقتصادی موجود بین عوامل تولید کشاورزی و کاربرد اصول اقتصادی را در تولید و توسعه کشاورزی مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد. به بیان دیگر اقتصاد کشاورزی عبارت از کاربرد اصول و نظریه‌های اقتصاد عمومی در فرآیند تولید، مبادله، توزیع و مصرف مواد غذایی و مواد خام اولیه مورد نیاز سایر بخش هاست. بر این اساس می‌توان نتیجه گرفت که اقتصاد کشاورزی، روش‌های چگونگی استفاده مطلوب و بهینه از منابع طبیعی در بخش کشاورزی را از طریق شیوه‌ها و ابزار کارآمد خود مورد مطالعه قرار می‌دهد. هدف از ایجاد این رشته، تربیت نیروهای متخصص و کارآمدی است که بتوانند با تکیه بر دانش و اندوخته‌های علمی و تجارب عملی خود به عنوان کارشناس اقتصاد کشاورزی به تهیه و تدوین طرح‌های توسعه کشاورزی و ارزیابی اقتصادی آنها در سطوح مختلف منطقه‌ای و یا ملی بپردازند و همچنین از طریق بکارگیری روش‌های تجزیه و تحلیل کمی و ارائه مدل‌های ریاضی در حل مسائل و مشکلات تولید، توزیع و یا مصرف مواد غذایی و مواد خام، راهکارهای مناسبی را ارائه می‌نمایند. متخصصان اقتصاد کشاورزی در فعالیت‌های آموزشی و تحقیقاتی مرتبط با مسائل اقتصادی بخش کشاورزی نیز می‌توانند همکاری نمایند.

اهمیت و جایگاه در جامعه

با عنایت به اهمیت تولید کشاورزی در امنیت غذایی جامعه و نیز ضرورت توجه به ابعاد اقتصادی تولید، اقتصاد کشاورزی به عنوان یکی از شاخه‌های علوم کشاورزی از حدود یک قرن پیش در کنار سایر رشته‌های کشاورزی به تدریج مطرح شد و با سیر تکاملی‌اش امروزه به شکل یک دانش منسجم و مدرن در مراکز آموزش عالی و تحقیقاتی در اختیار مشتاقان علم و جامعه کشاورزی قرار گرفته است. در عرصه فعالیت‌های زراعی، حضور متخصصانی که علاوه بر دانش کشاورزی، اصول علم اقتصاد را نیز فراگرفته باشند و بتوانند با استفاده از تجربیات و دانش خود، در زمینه برنامه‌ریزی و تهیه طرح‌های تولیدی محصولات کشاورزی بطور اقتصادی فعالیت کنند، از ضروریات تحول کشاورزی کشور است و این امر، جایگاه و اهمیت رشته مهندسی اقتصاد کشاورزی را به خوبی مشخص می‌کند.

توانایی‌های لازم برای داوطلبان این رشته وادامه تحصیل در آن

با توجه به کمیت وکیفیت درسهایی که در این رشته تدریس می‌شود, برای ادامه تحصیل در رشته مهندسی اقتصاد کشاورزی داوطلبان باید علاوه بر زمینه‌های عمومی مورد نیاز در آزمون سراسری، از قدرت وتوان نسبتاً بالایی در زمینه ریاضی برخوردار باشند. علاوه بر این مشتاقان این رشته باید دارای قوه ادراک بسیار بالا و قدرت تجزیه وتحلیل وتصمیم گیری صحیح واصولی باشند. گذشته از همه اینها ,علاقه وشوق شخصی افراد از عوامل تعیین کننده در میزان موفقیت در این رشته است و شاید شرط لازم ادامه تحصیل در این رشته همین امر باشد

تواناییهای فارغ التحصیلان

همان طور که بیان شد، دانش آموختگان مهندسی اقتصاد کشاورزی پس از پایان تحصیلات و دوره آموزشی خود، می‌توانند در زمینه‌های مختلف تولید، توزیع ومصرف مواد غذایی و مواد خام مورد نیاز سایر بخش‌ها مسئولیت‌هایی را بپذیرند که برخی از موارد مهم این مسئولیت‌ها به شرح زیر است.

  1. تهیه وتدوین طرح‌های کشاورزی وارزیابی اقتصادی آنها
  2. توجیه یک طرح کشاورزی از نظر اقتصادی و یا مقایسه چند طرح
  3. بررسی ومطالعه اقتصادی طرح‌های عظیم مرتبط با بخش کشاورزی مانند سدها و…..
  4. تهیه الگوی کشت و یا تولیدی برای واحدهای کوچک و بزرگ کشاورزی از ابعاد اقتصادی
  5. بررسی هزینه‌ها ودرآمدهای تولیدات کشاورزی
  6. مدل سازی ریاضی برای تعیین ضرایب فنی عوامل تولید، میزان کارایی آنها و یا تخصیص زمینه منابع تولید
  7. بازار یابی و بازار رسانی محصولات کشاورزی در داخل و خارج از کشور
  8. همکاری با مهندسان مشاور طرح‌های کشاورزی منطقه‌ای و یا ملی در ارتباط با توجیه اقتصادی آنها
  9. ارائه طرح‌های تحقیقاتی در ارتباط با مسائل مختلف اقتصاد کشاورزی
  10. آموزش نظریه‌های علمی اقتصاد کشاورزی

موقعیتهای شغلی و محل‌های کار

مراکز و واحدهای مختلفی در تولید، تبدیل، توزیع ومصرف محصولات کشاورزی نقش دارند و به گونه‌ای با مسائل اقتصاد کشاورزی مرتبط می‌باشند ؛ بنابراین هر یک از این مراکز و واحدها به تناسب ماهیت فعالیت خود، اقدام به جذب فارغ التحصیلان این رشته برای تأمین نیازهای خود می‌نمایند. برخی از این مراکز به شرح زیر است:

  1. وزارت کشاورزی- سازمان‌ها وادارات کل کشاورزی
  2. سازمان تحقیقات وآموزش و ترویج کشاورزی
  3. وزارت جهاد سازندگی- بخش تحقیقات اقتصادی و اجتماعی
  4. بانکها، بویژه بانک کشاورزی
  5. شرکتهای مهندسان مشاور در امور کشاورزی
  6. کشت وصنعتهای بزرگ تولید کشاورزی
  7. دانشگاهها ومراکز آموزش عالی
  8. سازمان تعاون روستایی
  9. سازمان اتکا (وزارت دفاع)
  10. تعاونی‌های تولید روستایی

شایان ذکر است که در مورد اشتغال دانش آموختگان مهندسی اقتصاد کشاورزی باید به این نکته مهم توجه نمود که متاسفانه در دوره‌های گذشته وتا سالهای اخیر به اقتصاد کشاورزی چندان اهمیتی داده نشده است و زمینه اشتغال تا چند سال پیش برای این رشته مناسب نبود اما پس از برنامه پنج ساله دوم خوشبختانه اهمیت وضرورت اقتصاد کشاورزی مورد توجه و اقبال مسئولان و دولتمردان قرار گرفته وروز به روز بر اهمیت آن افزوده می‌گردد این امر میزان نیاز به مهندسان اقتصاد کشاورزی را به طورچشمگیری افزایش داده است به گونه‌ای که می‌توان گفت تقریباً تمامی فارغ التحصیلان این رشته جذب بازار کار شده و مشغول فعالیت می‌باشند ؛ در آینده نیز بازار کار بهتری برای این فارغ التحصیلان فراهم خواهد بود.

واحدهای درسی

تعداد واحدهای درسی که دانشجویان این دوره باید بگذرانند در مجموع 137 واحد به صورت زیر می‌باشد.

درسهای عمومی: 20 واحد

درسهای علوم پایه :23 واحد

درسهای اصلی کشاورزی: 49 واحد

درسهای تخصصی الزامی :37 واحد

درسهای تخصصی اختیاری :6 واحد

کار آموزی: 2 واحد

عمومی 4 واحد

ادامه تحصیلات

ادامه تحصیل در دوره‌های تحصیلات تکمیلی شامل کارشناسی ارشد(فوق لیسانس) ودوره دکترای رشته مهندسی اقتصاد کشاورزی است که در بعضی از دانشگاه‌های کشور ارائه می‌شود. هدف از این دوره‌ها آموزش و پرورش متخصصانی است که با تکیه بر دانش و تجارب خود بتوانند نظریه‌های اقتصادی و اصول و موازین اقتصاد کشاورزی را تجزیه وتحلیل نموده و راههای توسعه موزون کشاورزی را بررسی و به اجرای آنها بپردازند. طول دوره کارشناسی ارشد حدود 2 سال و مجموع واحدهای آن32 واحد است

توانایی‌های فارغ التحصیلان مقطع‌های کارشناسی ارشد و دکترا در رشته مهندسی اقتصاد کشاورزی

فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد می‌توانند در زمینه‌های پژوهشی وآموزشی در دانشگاه‌های کشور و مؤسسه‌های تحقیقاتی ونیز اجرای طرح‌های اقتصادی و همچنین در مقام یک برنامه ریز، تحلیل گر و ارزشیاب در برنامه‌های توسعه کشاورزی به کار مشغول گردند با توجه به پیچیدگی‌های موجود در راه توسعه اقتصاد کشاورزی ومشکلات موجود آن، نیاز اساسی کشاورزی به برنامه ریزانی است که با استفاده از نظریه‌های اقتصادی به تحلیل اوضاع موجود پرداخته، آسان‌ترین راه را برای توسعه کشاورزی ارائه کنند و مهندسان کشاورزی در گرایش اقتصاد کشاورزی که وظیفه تحلیل گری اقتصاد در بخش کشاورزی را به عهده دارند در توسعه کشاورزی نوین کشور از جایگاه ویژه برخوردارند.

ترویج و آموزش کشاورزی

ترویج و آموزش کشاورزی نوعی آموزش غیر رسمی به روستائیان و علاقمندان به کشاورزی برای آشنائی و استفاده از فناوری‌های نو جهت افزایش تولید و بهره‌وری و درآمد و ارتقای سطح زندگی تولیدکنندگان کشاورزی و رسیدن به اهداف توسعه کشاورزی و روستائی است.

ترویج کشاورزی یاری هدفدار در تصمیم‌گیری و شکل گیری نظرات تعریف شده است. کارشناسان آن را نوعی مداخله گری ارتباطی حرفه‌ای می‌‌دانند که توسط یک نهاد به منظور ایجاد تغییرات داوطلبانه رفتاری در کشاورزان با فرض داشتن منافع جمعی یا اجتماعی بنا می‌شود.

هدف‌ها

هدف ترویج کشاورزی رسیدن به اهداف توسعه کشاورزی و ارتقاء سطح زندگی کشاورزان بویژه کشاورزان خرده‌مالک و تهیدست است تا از طریق آشنائی با یافته‌های پژوهشی و فناوری بصورت ساده و کاربردی بتوانند با افزایش تولید و کاهش هزینه و کسب درآمد بیشتر سطح زندگی خود و خانواده را فراهم نمایند. ترویج کشاورزی در کشورهای در حال توسعه برای رسیدن به اهداف توسعه کشاورزی و روستائی یکی از عناصر ضروری است که بیشتر در قالب نظامهای دولتی و اخیرا در برخی کشورها بصورت فعالیتهای ترویج خصوصی کشاورزان را تحت آموزش به روشهای مختلف قرار می‌دهند. البته در کشور ما این هدف آنگونه که انتظار میرود محقق نگردیده است زیرا کارشناسان ما پس از تحصیل به خاطر کم تجربگی و تئوریک بودن مطالب درسی تدریس شده در دانشگاه اکثرا یا بیکارند یا هنگام ورود به عرصه کار و در عمل به جای کمک به رشد و توسعه کشاورزی و ترویج کشاورزی بین کشاورزان به پشت میز نشینانی تئوری پرداز و آمارساز مبدل می شوند که حتی کشاورزان نیز بر ناکار آمدی بسیاری از آنان در عرصه عمل به علوم آموخته شان شاهدند. و توجه به نابسامانی ها و عدم پیشرفت چشمگیر در این عرصه تاییدی بر این مدعااست

آبیاری

آبیاری از نظر علمی تعابیر مختلفی دارد اما به معنای واقعی کلمه، پخش آب روی زمین جهت نفوذ در خاک برای استفاده گیاه و تولید محصول است. هر چند فقط ۱۵ درصد از زمینهای کشاورزی دنیا تحت آبیاری قرار دارند و ۸۵ درصد بقیه به صورت دیم و بدون آبیاری مورد استفاده قرار می‌گیرند اما نیمی از تولیدات کشاورزی و غذای مردم جهان از همین زمینهای آبی حاصل می‌شود. که این خود نشان دهنده اهمیت و نقش آبیاری در بخش کشاورزی است.

منابع آب آبیاری

بارش‌های آسمانی شامل برف و باران.

آبهای سطحی شامل رودخانه‌ها – سدها – مخازن آب – دریا – برکه‌های آب شیرین – یخچالها و …

آبهای زیرزمینی شامل چاه – قنات – چشمه.

منافع آبیاری

افزایش کمی و کیفی محصول

سود حاصل از افزایش کمی و کیفی محصول

درآمد حاصل از فروش آب برای دولت

افزایش فرصت شغلی

زیان‌های آبیاری سنتی

فرسایش

شور و قلیایی شدن خاک

غرقابی شدن یا باتلاقی شدن زمینهای کشاورزی

تخریب زمینهای کشاورزی

اتلاف سود و اتلاف بیهوده آبی که با قیمت گزاف تأمین گردیده و برای نگهداری و توزیع آن سرمایه گذاری زیادی صورت گرفته‌است.

انواع روشهای آبیاری

  • آبیاری سطحی

آب از نهر آبیاری یا لوله دریچه‌دار در سطح خاک جریان یافته و با نفوذ تدریجی در خاک در اختیار ریشه گیاه قرار می‌گیرد. آبیاری سطحی به سه روش آبیاری کرتی – آبیاری نواری و آبیاری شیاری انجام می‌شود.

  • آبیاری تحت فشار

بطور کلی سیستم‌های آبیاری تحت فشار به روشهایی گفته می‌شود که آب را توسط لوله و تحت فشاری بیش از فشار اتمسفر در سطح مزرعه توزیع می‌کنند. آبیاری تحت فشار به دو روش آبیاری بارانی و آبیاری موضعی انجام می‌شود. روش آبیاری موضعی به دو دسته آبیاری قطره‌ای و خطی انجام می‌گیرد. که این دو روش به مقدار زیادی صرفه جویی در مصرف آب خواهد داشت.

  • آبیاری زیرزمینی

در این روش، آبیاری، رطوبت لازم برای محیط ریشه گیاه توسط کنترل سطح ایستابی است. برای این منظور لازم است که یک لایه غیر قابل نفوذ در عمق مناسب از سطح خاک وجود داشته باشد تا بتوان سطح ایستایی را کنترل نمود. از مهم‌ترین مشخصه‌های این روش مرطوب نشدن سطح خاک است بطوریکه معمولاً برای تأمین آب در محیط ریشه سطح ایستابی به حدی بالا آورده می‌شود که رطوبت بتواند با استفاده از خاصیت موئینگی به محیط ریشه برسد.

معیارهای انتخاب روشهای مناسب آبیاری

در یک پروژه آبیاری انتخاب روش آبیاری مناسب نقش بسیار با اهمیتی در موفقیت آن پروژه ایفا می‌کند. اساسی‌ترین عوامل موثر در انتخاب روشهای آبیاری به شرح زیرند: بافت خاک – آماده کردن زمین – اندازه مزارع – شوری خاک – زهکشی – آب قابل دسترس – کیفیت آب – گیاهان الگوی کشت – انرژی قابل دسترس – تناوب زراعی و عملیات زراعی – کیفیت و میزان محصولات – وضعیت آب و هوایی – هزینه آب – مسائل فرهنگی و اجتماعی.

هدف آبیاری

تامین آب کافی برای ادامه زندگی گیاه.

حفاظت و بیمه گیاهان در مقابل تنش‌های ناشی از کم آبی یا بی آبی‌های کوتاه مدت.

خنک کردن خاک و اتمسفر یا هوای اطراف گیاه.

شستن املاح مضر در خاک.

نرم کردن ناحیه قابل شخم خاک.

ارتباط با سایر علوم

آب شناسی: بارش‌هایی که در منطقه صورت می‌گیرد و به صورت روان آب درمی‌آید را مورد مطالعه قرار می‌دهد.

گیاه شناسی: نیاز گیاه موجود در برنامه آبیاری و الگوی کشت را مورد مطالعه قرار می‌دهد.

خاک شناسی: به مطالعه خاک از لحاظ فیزیکی و نیز از لحاظ محیطی برای کشت و پرورش گیاه می‌پردازد.ضمن اينكه در مورد چگونگي تشكيل خاك و رده بندي آنها و همچنين بحث در مورد موجودات زنده خاك و اثرات آن بر زشد گياهان بحث مي كند

 صنایع غذایی

ماشینهای کشاورزی و مکانیزاسیون

باغبانی و مهندسی فضای سبز

باغبانی دانش و فن بررسی و پژوهش در میوه‌شناسی، سبزی‌شناسی، گل‌شناسی، فضای سبز پارک‌ها و بوستان‌ها و محیط زیست و همچنین استفاده از محصولات باغبانی در صنایع غذایی است.

باغبانی در ایران

پرورش نهال ها، کشت درختان میوه مثل گردو، بادام، پسته، زردآلو، هلو، انار، انجیر، خرما، سیب، و گلابی از عهد باستان در سرزمین ایران معمول بوده است.

میوه‌های مناطق مختلف ایران مانند پسته دامغان، گلابی نطنز، طالبی سمسوری، انار ساوه و فردوس خراسان، زردآلوی آذربایجان، خربزه اصفهان، هندوانه شریف آبادی، زعفران و زرشک خراسان، خرمای خوزستان و کرمان وبم، انگور ارومیه و قزوین و دیم شیراز شهرت زیادی دارد. پرورش گل محمدی برای گلاب‌گیری در قمصر کاشان رواج دارد و منطقه بزرگ محلات زیر پوشش پرورش انواع و اقسام گلهای زینتی قرارگرفته است.

کشاورزی دقیق

کشاورزی دقیق (این عبارت معنای کلمه به کلمه عبارت است) یا Precision Farming یا Precision Agriculture یک مفهوم جدید در کشاورزی امروزی است و بر مبنای وجود ناهمگونی در سطح مزرعه استوار است. یکی از دلایل رشد کشاورزی دقیق در میان دانشمندان و کشاورزان، پیشرفت تکنولوزی در زمینه های مختلف از جمله سیستم تعیین مختصات جغرافیایی (یا جی پی اسGPS), سنسورها, عکسهای هوایی یا ماهواره ای (یا سنجش از دور) و تسحیلات مدیریت اطلاعات جغرافیایی (یا جی آی اس GIS) است. بر این اساس اطلاعات جمع آوری شده توسط تکنولوژی های ذکر شده برای انجام محاسبات دقیق در مورد سطح ناهمگونی در مزرعه از جهت های مختلف از جمله مقدار مواد مغذی خاک، گسترش و پخش آفتها بیماریها و علفهای هرز در سطح مزرعه همچنین تصمیم گیری در مورد موعد فعالیتهای مدیریتی و همچنین پیش بینی مقدار عملکرد مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت .

از جمله مزیتهای کشاورزی دقیق کاهش مصرف کودهای شیمیایی (بعلت وجود نقشه های بیشینه و کمینه مواد مغذی خاک) و کمک به کاهش آلودگیهای زیست محیطی ناشی از مصرف بیش از حد مواد شیمیایی و همچنین افزایش عملکرد در صورت عمل کردن به موقع و به میزان لازم در موارد مدیریتی است.

ديگر زير شا خه هاي كشاورزي:

گل آرایی گل های آپارتمانی

گل آرای گیاهان آپارتمانی کسی است که انواع گیاهان مناسب آپارستمان را شناخته و بتواند آنها را در قسمتهای مختلف آپارتمان چیده و از عهده نگهداری و تکثیر و پرورش آنها برآید ضمناً بتواند گل های مناسب برای پاسیو را با توجه به شرایط پاسیو انتخاب کرده و گل آرایی نماید و شرایط پاسیو را برای نگهداری گلها مناسب سازد.

پرورش دهنده گیاهان دارویی

پرورش دهنده گیاهان دارویی کسی است که از عهده تشخیص گیاهان دارویی و انواع آن ، آماده سازی بستر خاک جهت کاشت گیاهان دارویی ، کاشت گیاهان دارویی ، عملیات داشت گیاهان دارویی و برداشت گیاهان دارویی برآید

کشتکار گلخانه ای .

کشتکار گلخانه ای کسی است که بتواند از عهده تشخیص گلخانه و انواع آن، اجزاء تشکیل دهنده ساختمان و نحوه بکارگیری از تاسیسات گلخانه ای، بکارگیری انواع شاسی و جعبه بذرکاری در گلخانه ها، عملیات آبیاری در گلخانه ها، بکارگیری انواع کود در گلخانه ها، آماده سازی زمین در گلخانه ها، مبارزه با آفات و امراض گیاهی در کشت محصولات گلخانه ای، پرورش خیار در گلخانه و تونلهای پلاستیکی، پرورش گوجه فرنگی در گلخانه و تونلهای پلاستیکی، پرورش گیاهان زینتی (گلها)، برآید.

تکثیرکننده میگو

فردی می تواند به عنوان تکثیر کننده میگو این شغل را داشته باشد که بتواند از عهده تامین میگوی مولد از دریا و تکثیر آنها در مخازن و سالن های مخصوص در اثر عملیات غذایی برآید.

زعفران کار

زعفران کار کسی است که از عهده انتخاب ارقام مناسب زعفران و آماده سازی بذر زعفران جهت کاشت ، عملیات کشاورزی اولیه و ثانویه در زراعت زعفران ، کاشت زعفران ، عملیات داشت زعفران ، و برداشت زعفران و جمع آوری و خشک کردن و نگهداری زعفران برآید

زراعتکار درجه 1

زراعتکار درجه 1 کسی است که علاوه بر مهارت زراعتکار درجه 2 بتواند از عهده زارعت گندم، جو، برنج، پنبه، توتون، سویا، چای، چغندرقند، حبوبات، نباتات علوفه ای، سبزیجات و صیفی جات برآید.

طراح و محوطه ساز فضای سبز

طراح و محوطه ساز سبز کسی است که بتواند از عهده شناخت اقلیم ، طراحی فضای سبز و نقشه کشی در محوطه سازی ، تهیه پروژه و محاسبات آن کاربرد آب در طراحی محوطه ها ، طراحی فضای سبز پارکها و منازل ، طراحی فضای سبز شهرها ، کاربرد تزئینات گیاهی و اجرای مقررات و آیین نامه های شغلی برآید .

پرورش دهنده کرم ابریشم (نوغاندار)

پرورش دهنده گیاهان دارویی کسی است که از عهده تشخیص گیاهان دارویی و انواع آن ، آماده سازی بستر خاک جهت کاشت گیاهان دارویی ، کاشت گیاهان دارویی ، عملیات داشت گیاهان دارویی و برداشت گیاهان دارویی برآید.

گل آرا

گل آرا به فردی گفته می شود که بتواند برای آرایش و قبول سفارش های مشتریان از عهده آرایش، حفظ و نگهداری گل ها برآید.

زراعتكار

معرفي

زراعتکار درجه 1 کسی است که علاوه بر مهارت زراعتکار درجه 2 بتواند از عهده زارعت گندم، جو، برنج، پنبه، توتون، سویا، چای، چغندرقند، حبوبات، نباتات علوفه ای، سبزیجات و صیفی جات برآید.

نمونه وظايف

  1. توانایی زراعت جو
  2. آشنایی با مفهوم زراعت جو و کاربرد آن در کشاورزی
  3. آشنایی با مشخصات گیاه شناسی جو
  4. آشنایی با ارقام زراعی جو

ارم- زر- کارون- گوهر جو- جوهرتا

  1. شناسایی اصول انتخاب زمین کاشت جو
  2. آشنایی با روشهای کاشت جو
  3. آشنایی با نحوه و زمان استفاده از انواع کود
  4. آشنایی با علف های هرز و آفات و امراض مهم جو
  5. آشنایی با نحوه برداشت جو
  6. شناسایی اصول زراعت جو
  7. آشنایی با نحوه زمان استفاده از انواع رکوردهای مورد نیاز در زراعت گندم
  8. آشنایی با تعیین زمان آبیاری در مراحل مختلف رشد گندم
  9. آشنایی با آفات و امراض گندم و نحوه مبارزه با آن
  10. آشنایی با ماشین های برداشت گندم

کمباین

دروگرها

خرمنکوب

  1. شناسایی اصول عملیات پس از برداشت
  2. شناسایی اصول زراعت گندم
  3. توانایی زراعت گندم
  4. آشنایی با مفهوم زراعت کاری گندم و کاربرد آن در کشاورزی
  5. آشنایی با مشخصات گیاه شناسی گندم
  6. آشنایی با ارزش غذایی گندم
  7. آشنایی با انواع ارقام زراعی گندم در ایران

آذر

خلیج

امید

روشن

اروند

البرز و شعله

  1. شناسایی اصول انتخاب و تهیه زمین مناسب جهت گند م کاری
  2. آشنایی با روشهای کاشت گندم

کرتی

خطی

  1. آشنایی با نحوه ضد عفونی کردن بذر گندم
  2. آشنایی با میزان و عمق کاشت بذر جهت گندم کاری
  3. توانایی زراعت برنج
  4. توانایی زراعت پنبه
  5. توانایی زراعت توتون
  6. توانایی زراعت سویا
  7. توانایی زراعت چای
  8. توانایی زراعت چغندرقند
  9. توانایی زراعت حبوبات
  10. توانایی زراعت نباتات علوفه ای
  11. توانایی زراعت سبزیجات
  12. توانایی زراعت صیفی جات

ابزار و وسايل

  1. زمین کشاورزی
  2. بیل و فرقون
  3. انواع بذر جو
  4. تراکتور
  5. انواع کود
  6. انواع سم
  7. انواع تجهیزات و ادوات کشاورزی
  8. انواع بذر گندم
  9. انواع ادوات کشاورزی
  10. سموم کشاورزی
  11. تراکتور

ويژگي هاي شخصيتي

کار کشاورزی جدای از علاقه ها، زمینه های بسیار مستعد و مناسبی را برای کار می خواهد. زراعت گندم، جو، پنبه، توتون، چای، سویا، چغندرقند، حبوبات، نباتات علوفه ای، سبزیجات و صیفی جات در یک چیز با هم مشترک هستند و آن دقت در کاشت، داشت و برداشت است. دقت در این جا به این معنی نیست که شما با چشمان بازتر کار را انجام دهید. دقت در این کار یک معنای عام دارد تمام کارهای زراعت کارهایی دشوار و طاقت فرساست. زراعت جدای از توانمندیهای بالای جسمی، صبر و متانت آگاهی های لازم و آموزش های ضروری سرمایه اولیه یعنی زمین و آب را نیز می خواهد. کار زراعت به طور طبیعی در روستاها و اطراف شهرها صورت می گیرد گر چه در اندازه های کوچک در شهرها نیز انجام می گردد.

زعفرانكار

معرفي

زعفران کار کسی است که از عهده انتخاب ارقام مناسب زعفران و آماده سازی بذر زعفران جهت کاشت ، عملیات کشاورزی اولیه و ثانویه در زراعت زعفران ، کاشت زعفران ، عملیات داشت زعفران ، و برداشت زعفران و جمع آوری و خشک کردن و نگهداری زعفران برآید .

نمونه وظايف

  1. ضدعفونی پیازها با سموم توصیه شده
  2. توانایی عملیات خاک ورزی اولیه و ثانویه در زراعت زعفران
  3. آشنایی با عملیات قبل از شخم
  4. آماده کردن زمین جهت شخم

ابزار و وسايل

  1. زمین کشاورزی
  2. تراکتور
  3. گاوآهن
  4. دیسک
  5. کودپاش
  6. بیل
  7. فرقون
  8. لولر ماله
  9. سم
  10. مرزکش
  11. سایر وسایل کمک آموزشی
  12. بذر زعفران
  13. مقوا
  14. ریسمان
  15. چسب مخصوص
  16. سموم ضد عفونی کننده بذر

شرايط ارتقاء شغل

با توجه به تولید 90 درصد زعفران جهان در ایران ارتقاء موفقیت در این شغل (زعفران کار) به پشتکار، رعایت اصول اساسی و نظم و انضباط بستگی دارد و فرد شاغل می تواند برای افزایش حقوق خود با زحمت بیشتر تلاش کند.

ويژگي هاي شخصيتي

شغل زعفران کاری نیز همانند بسیاری از کارهای کشاورزی شغلی پر دردسر، پر زحمت و در عین حال سودآور است برای این کار شما که به دلایل خانوادگی یا فامیلی امکان دستیابی و انجام این شغل برایتان فراهم شده قطعاً مسائل بدیهی این کار مانند سرمایه اولیه، زمین حاصلخیز و آب کافی را می دانید و البته در کنار اینها، آموزش و حوصله فراوان، تحمل آفتاب، توانایی های جسمی و حرکت بالا توانایی کار جمعی و وقت شناسی را باید به آنها اضافه کنید.

شما که به تولید روی آورده اید یا دوست دارید تولیدی را داشته باشید باید لوازم و ضروریات آن را بپزیرید کارهای ارزشمند و گرانقیمت زحمات زیاد و طاقت فرسایی را نیز به دنبال دارد که البته طبیعی و منطقی است.

كشتكار گلخانه اي

معرفي

کشتکار گلخانه ای کسی است که بتواند از عهده تشخیص گلخانه و انواع آن، اجزاء تشکیل دهنده ساختمان و نحوه بکارگیری از تاسیسات گلخانه ای، بکارگیری انواع شاسی و جعبه بذرکاری در گلخانه ها، عملیات آبیاری در گلخانه ها، بکارگیری انواع کود در گلخانه ها، آماده سازی زمین در گلخانه ها، مبارزه با آفات و امراض گیاهی در کشت محصولات گلخانه ای، پرورش خیار در گلخانه و تونلهای پلاستیکی، پرورش گوجه فرنگی در گلخانه و تونلهای پلاستیکی، پرورش گیاهان زینتی (گلها)، برآید.

نمونه وظايف

1-      شناخت میزان دما و رطوبت محیط گلخانه ای

2-      شناخت بذر گیاهان

3-      تهیه نشاد

4-      شناسایی اصول تهویه در گلخانه ها

5-      آشنایی با نحوه کار پمپ های آب

6-      آشنایی با وسایل گرما در گلخانه ها

7-      آشنایی با انواع پوشش گلخانه ها (پلاستیکی، فایبر گلاس، شیشه پلی اتیلن)

8-      آشنایی با انوع سکوهای موجود در گلخانه، سکوی گود، سکوی مسطح، شناسایی اصول بکارگیری انواع سکوهای موجود در گلخانه

9-      توانایی بکارگیری انواع شاسی و جعبه بذر کاری در گلخانه ها

10-   توانایی کار با نحوه کار پمپ های آب

11-   توانایی آشنایی با وسایل گره در گلخانه ها

12-   شناخت گلخانه ها از نظر شکل و ساختمان (یکطرفه) (دو طرفه) (منحنی شکل)

ابزار و وسايل

  1. گلخانه
  2. انواع شاسی
  3. جعبه بذر کاری
  4. بیل
  5. بیلچه
  6. بذر گیاه
  7. غربال
  8. گلخانه
  9. هواکش
  10. شیشه
  11. پلی اتیلن
  12. نایلون
  13. دماسنج
  14. فرقون

شرايط ارتقاء شغل

شرایط ارتقاء کشتکار گلخانه رعایت بهتر اصول کاشت، پشتکار و نظم و تدبیر است و با توجه به رعایت هایی که کشاورز انجام می دهد میزان دستمزد افزایش می یابد.

ويژگي هاي شخصيتي

کار کشاورزی جدای از علاقه ها، زمینه های بسیار متعدد مناسبی را برای کار می خواهد.

سرمایه و یا اعتباراتی که برای احداث گلخانه نیاز است این کار تا حدودی پیچیده و دشوار می کند. صبر و حوصله در کنار تخصص و پشتکار می تواند نتایج خوبی را به همراه داشته باشد کار گلخانه با همه جذابیت هایش دشوار و طاقت فرسا است آگاهی های لازم و آموزش های ضروری در کنار سرمایه اولیه یعنی زمین و آب می تواند کار را به سرانجام برساند و این همه باید به صورت متوازن و متعادل حرکت کند.


برچسب‌ها:, ,